تبلیغات
بررسی قران - دلایل عدم تحریف قرآن
درباره وبلاگ

آرشیو

طبقه بندی

آخرین پستها

پیوندها

صفحات جانبی

نویسندگان

ابر برچسبها

نظرسنجی

آمار وبلاگ

Admin Logo
themebox

free counters

دلایل عدم تحریف قرآن

پرسش:

دلایل مصونیت قرآن از تحریف چیست؟

آیا قرآن به همین صورت كنونى و موجود امروز، بر پیامبر اسلام (ص) نازل شده است و دلایل عدم تحریف قرآن چیست؟

پاسخ:

باید توجه داشت كه زمزمه تحریف قرآن مجید بیشتر از طرف مسیحیها و یهودیها ساز شده است؛ چون به شهادت مسلم تاریخ، كتب آسمانى این دو قوم با گذشت زمان، دستخوش تحریف و تغییر گشته و اعتبار و ارزش اصلى خود را از دست داده است. اینها كوشش مى‏كنند كه قرآن كریم را نیز به شایعه تحریف آلوده سازند!

تاریخ گواهى قطعى مى‏دهد كه نسخه‏هاى «تورات» بارها در جریان حوادث مختلف تاریخى - خصوصا در حمله بخت النصر به یهود - از میان رفته و عده‏اى از رجال مذهبى یهود آن را بعدا به رشته تحریر در آورده‏اند.

همان طور كه تاریخ گواهى مى‏دهد، انجیل چهارگانه سالها پس از حضرت مسیح (ع) به وسیله عده اى به رشته تحریر در آمده و بدین ترتیب از انجیلى كه به صورت یك كتاب آسمانى بر حضرت عیسى (ع) نازل شده نشانى در دست نیست.

كسانى كه پایه تمام معارف و اصول مذهبى خود را، بر اساس كتابهایى گذشته‏اند كه این چنین بى اعتبار و بى ارزش گشته است مایلند قرآن را نیز به همان سرنوشت مبتلا سازند و بگویند قرآن هم با گذشت زمان دستخوش تحریف شده است.

دلایل عدم تحریف قرآن

پرسش

دلایل مصونیت قرآن از تحریف چیست؟

آیا قرآن به همین صورت كنونى و موجود امروز، بر پیامبر اسلام (ص) نازل شده است و دلایل عدم تحریف قرآن چیست؟

پاسخ

باید توجه داشت كه زمزمه تحریف قرآن مجید بیشتر از طرف مسیحیها و یهودیها ساز شده است؛ چون به شهادت مسلم تاریخ، كتب آسمانى این دو قوم با گذشت زمان، دستخوش تحریف و تغییر گشته و اعتبار و ارزش اصلى خود را از دست داده است. اینها كوشش مى‏كنند كه قرآن كریم را نیز به شایعه تحریف آلوده سازند!

تاریخ گواهى قطعى مى‏دهد كه نسخه‏هاى «تورات» بارها در جریان حوادث مختلف تاریخى - خصوصا در حمله بخت النصر به یهود - از میان رفته و عده‏اى از رجال مذهبى یهود آن را بعدا به رشته تحریر در آورده‏اند.

همان طور كه تاریخ گواهى مى‏دهد، انجیل چهارگانه سالها پس از حضرت مسیح (ع) به وسیله عده اى به رشته تحریر در آمده و بدین ترتیب از انجیلى كه به صورت یك كتاب آسمانى بر حضرت عیسى (ع) نازل شده نشانى در دست نیست.

كسانى كه پایه تمام معارف و اصول مذهبى خود را، بر اساس كتابهایى گذشته‏اند كه این چنین بى اعتبار و بى ارزش گشته است مایلند قرآن را نیز به همان سرنوشت مبتلا سازند و بگویند قرآن هم با گذشت زمان دستخوش تحریف شده است.

در حالى كه وضع جمع آورى و نگهدارى قرآن كریم در تمام ادوار تاریخ اسلامى اصلا با تاریخ تورات و انجیل در ادوار یهودیت و مسیحیت قابل مقایسه نیست.

تاریخ نشان مى‏دهد كه وضع قرآن كریم در هیچ كدام از ادوار اسلامى دچار ابهام و پیچیدگى نبوده است. در این باب باید به دو موضوع كه پاسخ بسیارى از سؤالات است توجه كنیم:

1- قرآن مجید كتابى بود كه در همه شؤون زندگى اجتماعى مسلمانان، انقلابى ایجاد كرد. قرآن زندگى سابق آنها را در هم كوبید و به جاى آن یك زندگى نوین كه بر اساس ایمان و اصول انسانى استوار بود به وجود آورد. بنابراین، قرآن كتابى بود كه با شؤون اصلى زندگى مسلمانان تماس داشت، و آنها سیاست، اقتصاد، قوانین اخلاقى و حتى آداب و رسوم معاشرت خانوادگى خود را از این كتاب آسمانى مى‏گرفتند. در شبانه روزى پنج بار در نمازها با آن سرو كار داشتند و بالاخره در همه حوادث روزمره اول به قرآن و سپس به سنت و روش پیامبر اكرم (ص) مراجعه مى‏كردند.

در این صورت كتابى كه تا این اندازه با زندگى مردم آمیخته و تا این حد مورد مراجعه و استفاده آنها بود، چگونه ممكن است در آن تحریفى واقع شود و افكار عوام یا خواص متوجه آن نگردد.

احتمال این كه در قرآن تحریف واقع شده وكسى متوجه آن نگشته، به منزله این است كه احتمال دهیم در قانون اساسى یك ملت بزرگ دنیا تحریف واقع شود، ولى كسى متوجه آن نگردد. آیا ممكن است مواد قانون اساسى یك ملت دستخوش تحریف شود، ولى مردم نفهمند و سر و صداى آن بلند نشود؟ نقش قرآن در زندگى اجتماعى مسلمانان به مراتب بیش از نقش یك قانون اساسى در زندگى ملتهاى امروز بوده و بدین ترتیب چنان افكار متوجه آن بود كه اگر كمترین تحریف در آن واقع مى‏شد، مواجه با عكس العمل شدیدى مى‏گردید و اعتراضها از هر ناحیه شروع مى‏شد.

2- تاریخ مربوط به جمع آورى قرآن چه در زمان پیامبر اكرم(ص) و چه بعد از آن و اهمیت فوق العاده شدیدى كه پیامبر اكرم (ص) و مسلمانان به حفظ و كتابت قرآن نشان مى‏دادند ثابت مى‏كند كه حتى كم شدن كلمه‏اى از قرآن كریم به هیچ وجه امكان نداشته است.

به شهادت تاریخ، در زمان پیامبر اكرم (ص) عده زیادى از مسلمانان دانشمند كه تعداد آنان را تا چهل و سه نفر نوشته‏اند به دستور آن حضرت هر آیه و یا سوره‏اى را به محض نزول مى‏نوشتند و این نوشته‏ها با اهتمام و كوشش هر چه تمامتر در میان مسلمین نگهدارى مى‏شد. معروفترین آنها كه اهتمامشان به نوشتن قرآن به مراتب بیش از دیگران بود حضرت على بن ابیطالب (ع) و زید بن ثابت بودند و بدین ترتیب از قرآنهایى كه به وسیله این افراد نوشته مى‏شد نسخه‏هاى متعددى در میان مسلمانان وجود داشت كه در قراءت و استفاده از قرآن مرجع شبانه روزى همه مسلمانان بود.

علاوه بر این، عده زیادى از مسلمانان، آیات و سوره‏هاى قرآن را حفظ كرده بودند. اینها در كار حفظ قرآن بسیار دقیق بودند و سعى داشتند حتى كلمه‏اى از این كتاب آسمانى را فرو گذار نكنند. این عده كه به آنها «قاریان» گفته مى‏شد پیوسته مورد مراجعه و استفاده مردم در قراءت قرآن بودند.

موضوع اهتمام به نگهدارى و حفظ قرآن از تحریف، به اندازه‏اى در میان مسلمین زیاد بود كه در زمان خلافت ابوبكر وقتى در جنگ «یمامه» عده زیادى از قاریان قرآن كشته شدند، مسلمانان تصمیم گرفتند توجه بیشترى در حفظ قرآن به خرج دهند و به این منظور، همه نسخه‏هاى قرآن را در یك جا جمع آورى كرده و از این كه كم و زیادى در آنها واقع شود جلوگیرى نمودند؛ و حفظ این نسخه‏ها بار دیگر بشدت مورد توجه قرار گرفت.

در زمان خلافت عثمان بن عفان نیز چهار نسخه قرآن از روى نسخه‏هاى اولیه تدوین و تهیه گردید و به همه ایالات اسلامى ابلاغ شد كه قرآنهاى خود را با این چهار نسخه تطبیق دهند و هنگام قرآن خواندن از آن تبعیت نمایند.

توجه مسلمانان و قاریان به حفظ و نگهدارى قرآن به حدى بود كه روزى میان «ابى بن كعب» و «عثمان» خلیفه وقت درباره آیه «و الذین یكنزون الذهب و الفضة و لاینفقونها فى سبیل اللَّه» اختلافى رخ داد، عثمان مدعى بود كه وحى الى «الذین» است - بدون واو - و باید این كلمه (و) از نسخه‏هاى قرآن حذف گردد، ولى «ابى» مى‏گفت ما از رسول خدا این آیه را همان طورى كه در قرآنها موجود است شنیده‏ایم. بگو مگو میان هر دو نفر درگرفت. ناگهان، «ابى» با شدت هر چه تمامتر گفت: «هر كس بخواهد این حرف را از قرآن بردارد، شمشیر بر شانه مى‏نهم و خون او را مى‏ریزم!» پافشارى «ابى» سبب شد كه خلیفه حرف خود را پس بگیرد.

هرگاه تغییر یك حرف از قرآن داراى یك چنین ماجرایى بود، آیا مى‏توان گفت كه قرآن دستخوش تحریف شده و آیاتى از آن حذف گردیده است؟

علاوه بر دو مطلب اساسى فوق، باید توجه داشت كه در آیات متعددى از قرآن كریم، مسئله عدم تحریف قرآن و این كه این كتاب آسمانى از دستخوش تغییر و تبدیل مصون خواهد بود تصریح شده است؛ آنجا كه مى‏فرماید: انا نحن نزلنا الذكر و انا له لحافظون؛ ما قرآن را نازل كردیم و بطور قطع نگهدار آنیم!»

علما و دانشمندان اسلامى نیز در كتابهاى تفسیر و كلام تصریح نموده‏اند كه دانشمندان اسلامى اجماع دارند كه در قرآن تحریفى واقع نشده است.

و اگر احیانا در میان دانشمندان كسى پیدا شده كه معتقد به موضوع تحریف بوده، بر اثر پاره‏اى از اخبار مجعوله بوده كه بعضى از مغرضین در كتب احادیث وارد كرده‏اند و الا هیچ گونه قرینه‏اى در خود قرآن بر مدعاى آن‏ها وجود ندارد.

بدیهى است این گونه اخبار از درجه اعتبار ساقط است و یا بر اثر اخبارى بوده كه معنى و مفهوم واقعى آن را كشف نكرده‏اند.

به هر حال، جمعى از بزرگان و محققان ما در این باره كتابها نوشته‏اند و عدم امكان تغییر در قرآن را به طرز روشنى اثبات نموده‏اند. كسانى كه نمى‏توانند از كتابهاى عربى كه در این باره نوشته شده استفاده كنند، مى‏توانند مشروح این بحث را در كتاب «برهان روشن» نوشته مرحوم حاج میرزا مهدى بروجردى مطالعه فرمایند.

اخبارى كه بیان مى‏كند قرآنى نزد امیر مؤمنان (ع) وجود داشت كه با سایر قرآنها فرق داشت، با مساله «عدم تحریف قرآن» منافات ندارد؛ زیرا همان طور كه دانشمندان گفته‏اند: قرآنى كه امیر مؤمنان (ع) جمع آورى فرموده بودند، مشتمل بر شرح نزول آیات و تفسیرها و توضیحاتى بود كه از پیغمبر اكرم (ص) شنیده بودند و فرق آن با سایر قرآنها فقط در این قسمت بود نه در اصل متن قرآن.



نوشته شده توسط :محسن
جمعه 15 بهمن 1389-02:54 ب.ظ
نظرات() 

پناهندگان ضامن آهو
چهارشنبه 25 مرداد 1391 11:34 ق.ظ
سلام
لطف کنین 2 دقیقه از وقتتون رو به ما بدین و با دقت بخونین (( کمک مالی نمیخوایم ))
موسسه خیریه پناهندگان ضامن آهو (شماره ثبت : 2124)

فعالیت : نگهداری از ایتام معلول ذهنی رهاشده در حرم مقدس امام رضا (ع) (از کل کشور)
ما افتخار میکنیم که خدمتگذار این یتیمانیم چون میدانیم که در آخرت محتاجشان هستیم و میتوانند نجات بخش خطاهای ما باشند.

وصیت امیرمؤمنان علی ـ ع ـ نزدیک شهادت
«الله الله فی الایتام فلا تغبُّوا افواههم و لا یضیعوا بحضرتکم…
خدا را خدا را در مورد یتیمان ، نکند آنها گاهی سیر و گاهی گرسنه بمانند، نکند آنها در حضور شما در اثر عدم رسیدگی شما از بین بروند
نهج البلاغه صبحی صالح، صفحه ۴۲۱، وصیت ۴۷٫

در حال حاضر هزینه هر نفر از این معلولین ذهنی که بصورت شبانه روزی نگهداری میشوند 400 هزار تومان در ماهه که مقدار کمی (خیلی کم) توسط بهزیستی تامین میشه و بقیه اون توسط خیرین و نیکو کاران باید تامین بشه ولی... . و اصلا جوابگو نیست

درخواست
اولا : فطریه تون رو به حساب این فرشتگان معصوم واریز کنین و از اطرافیانتون هم بخواین
<<براساس مجوز مراجع تقلید مجاز به جمع اوری فطریه هستیم (تو سایت میزاریم)>>

دوما : یه مقدار از وقتتون رو صرف تبلیغات برای این فرشتگان معصوم تو اینترنت کنین .ایمیل بزنین ، یه بنر کوچولو تو سایت یا وبلاگتون بذارین ،، تو فیس بوک منتشر کنین و ...
مثلا میتونین هر کدوم شما همین کامنت رو به 100 وبلاگ ارسال کنین . نیم ساعت بیشتر وقتتون رو نمیگیره البته ایمیل بزنین تا 100 تا وبلاگ رو براتون ارسال کنیم تا ناهماهنگی نباشه

((دقت کنین که بانک بدون داشتن مدارک کافی و یا استعلام از بهزیستی برای هیچ موسسه یا شخصی ، بنام مرکز نگهداری معلولین حساب باز نمیکنه اینو گفتم که یه عده فکر نکنن که ما شخصی هستیم و داریم سودجویی میکنیم ))

حتی کشورهایی که اعتقاد به خدا ندارند از ما مسلمونا برای یتیمانشون بیشتر کمک میکنن ... .
آخه بعضی از این بچه یتیمای معلول حتی نمیتونن بدون کمک غذا بخورند.

پیامبر(ص) میگه :
بهشت گوارای کسی که یتیمان رو سرپرستی و حمایت میکند
www.zamenahoo.ir
هرچند سخنان این کودکان یتیم و معلول نا مفهوم است ، خدا معنی تمام آنها را می داند
دعایشان همان سخنان نامفهوم توشه آخرتتان
التماس دعا
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر