تبلیغات
بررسی قران - أیا جایز است زنان قبور را زیارت کنند ؟
درباره وبلاگ

آرشیو

طبقه بندی

آخرین پستها

پیوندها

صفحات جانبی

نویسندگان

ابر برچسبها

نظرسنجی

آمار وبلاگ

Admin Logo
themebox

free counters

أیا جایز است زنان قبور را زیارت کنند ؟

یكی از مسائلی که وهابیان بر آن تأكید زیادی دارند موضوع حرمت زیارت زنان است بر قبور صالحان، آنان برای این ادعای خود به برخی از روایاتی که از پیامبر – صلى الله علیه وآله – نقل شده استناد می كنند، ازجمله این روایتكه می گوید:
«لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ زَوّاراتِ الْقُبُورِ»(1).
«پیامبر خدا، زنانی را که بسیار به زیارت قبور روند، لعن کرد.»

ولی باید توجه داشت که استدلال با اینگونه احادیث، بر حرمت زیارت برای زنان، از جهاتی صحیح نیست:
1 - بسیاری از علما این نهی را، نهی کراهتی می‏دانند و علت کراهت، شرایط خاصی است که بر آن زمان حاکم بوده است که یکی از شارحان حدیث مانند مؤلف «مفتاح الحاجه» در شرح خود بر صحیح ابن ماجه می‏گوید:
«إخْتَلَفُوا فی الْکَراهَةِ هَلْ هِیَ کِراهَة تَحْرِیمٍ أَوْ تَنزیهٍ ذَهَبَ الْأَکثَرُ اِلی الْجَوازِ اِذا آمنَتْ بِالْفِتْنَةِ.» (2) .
«علما درباره نهی پیامبر، بر دو قولند که آیا نهی تحریمی است یا کراهتی. ولی اکثر علما معتقدند که زن در صورتی که از فتنه مطمئن باشد می‏تواند به زیارت قبر برود.»
أیا جایز است زنان قبور را زیارت کنند ؟

یكی از مسائلی که وهابیان بر آن تأكید زیادی دارند موضوع حرمت زیارت زنان است بر قبور صالحان، آنان برای این ادعای خود به برخی از روایاتی که از پیامبر – صلى الله علیه وآله – نقل شده استناد می كنند، ازجمله این روایتكه می گوید:
«لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ زَوّاراتِ الْقُبُورِ»(1).
«پیامبر خدا، زنانی را که بسیار به زیارت قبور روند، لعن کرد.»

ولی باید توجه داشت که استدلال با اینگونه احادیث، بر حرمت زیارت برای زنان، از جهاتی صحیح نیست:
1 - بسیاری از علما این نهی را، نهی کراهتی می‏دانند و علت کراهت، شرایط خاصی است که بر آن زمان حاکم بوده است که یکی از شارحان حدیث مانند مؤلف «مفتاح الحاجه» در شرح خود بر صحیح ابن ماجه می‏گوید:
«إخْتَلَفُوا فی الْکَراهَةِ هَلْ هِیَ کِراهَة تَحْرِیمٍ أَوْ تَنزیهٍ ذَهَبَ الْأَکثَرُ اِلی الْجَوازِ اِذا آمنَتْ بِالْفِتْنَةِ.» (2) .
«علما درباره نهی پیامبر، بر دو قولند که آیا نهی تحریمی است یا کراهتی. ولی اکثر علما معتقدند که زن در صورتی که از فتنه مطمئن باشد می‏تواند به زیارت قبر برود.»

2 - در احادیث گذشته (3) خواندیم که عایشه از پیامبر نقل کرده بود که پیامبر زیارت قبور را آزاد اعلام کرد. اگر زنان از این حکم مستثنی بودند لازم بود که یادآور شود این حکم مخصوص مردها است بخصوص که گوینده زن است و طبعاً در میان مخاطب‏های او زن وجود داشته است و هر مخاطبی می‏اندیشد که حکم و تکلیف به او متوجه است.

3 - در برخی از احادیث وارد شده است که پیامبر به عایشه نحوه زیارت قبور را تعلیم‏داد (4) وشخص عایشه پس از پیامبر گرامی به زیارت قبور می‏رفت.

4 - ترمذی نقل می‏کند وقتی برادر عایشه (عبدالرّحمان بن ابی‏بکر) در «الحُبشی» درگذشت، جنازه او را به مکه برده و در آنجا به خاک سپردند، وقتی خواهر وی عایشه از مدینه به مکه آمد، به زیارت قبر برادر رفت و در کنار خاکش دو شعر در سوک او سرود و سخنانی گفت (5).
شارح صحیح ترمذی، «امام حافظ ابن العربی» متولد 435 متوفای سال 543 در تعلیقه‏هایش بر صحیح می‏نویسد: صحیح این است که پیامبر به مردان و زنان اجازه داده به زیارت قبور بروند، اگر برخی زیارت آنان را مکروه می‏شمارد به خاطر بی ‏تابی و کم‏ صبری بر سر قبر، و یا به خاطر نداشتن حجاب کامل بوده است.

5 - بخاری از «انس» نقل می‏کند: پیامبر زنی را دید که بر سر عزیز از دست رفته‏اش گریه می‏کند. فرمود: تقوا را پیشه خود ساز و صبر بنما، آن زن پیامبر را نشناخت، گفت: مرا رها کن، به مصیبتی که من گرفتار شد ه‏ام تو نشده‏ ای. وقتی به او گفتند او پیامبر است، قبر عزیز خود را رها کرد و خانه پیامبر آمد، معذرت خواست که من شما را نشناختم. پیامبر فرمود: صبر در مصیبت مطلوب است(6) .
اگر زیارت قبر برای زنان حرام بود، پیامبر گرامی او را از این کار نهی می‏کرد. در حالی که پیامبر تنها او را به صبر سفارش کرد. و سخن پیامبر پس از بازگشت زن به خانه او، موضوع «صبر و استقامت در مصائب» بود، نه مسأله «زیارت قبر» و گرنه امر می‏ کرد که دیگر به زیارت قبر عزیز خود نرود.

6 - «فاطمه زهرا علیها السلام» دخت پیامبر گرامی در هر جمعه به زیارت قبر عموی خود «حمزه» می‏رفت و در کنار قبر او نماز می‏گزارد و گریه می‏کرد (7).

7 - قرطبی می‏گوید: پیامبر هر زن زائر را لعن نکرد، بلکه زن زائری را لعن کرد، که پیوسته به زیارت قبور برود، به گواه این که می‏گوید: «زوارات القبور» و «زوار» صیغه مبالغه است (8).
و شاید علت لعن این است که: زیارت بیش از حد، مایه تضییع حق زوج و وسیله تبرّج در انظار، و گریه‏های همراه با داد و فریاد است و اگر در زیارت زن اموری از این قبیل نباشد، اشکالی نخواهد داشت؛ زیرا یادآوری مرگ، از اموریست که مردان و زنان هر دو به آن نیازمند می‏باشند.

8 - اگر زیارت قبور، مایه کناره ‏گیری از دنیا و کاهش حرص و آز و یادآوری آخرت در زائر می‏گردد. نفع دیگری است به حال میت؛ کسی که زیر خروارها خاک خفته و دستش از همه چیز کوتاه گردیده است؛ زیرا معمولاً زیارت ‏ها با خواندن فاتحه و اهدای ثواب آن، همراه می ‏باشد و این بهترین هدیه است که زنده می‏تواند به عزیز نهفته در خاک خود تقدیم کند.
ابن ماجه در سنن خود نقل می‏کند که پیامبر فرمود:
«اِقرَؤا یس عَلی مَوْتاکُم»
«بر مردگان خود سوره یس بخوانید.»
در این صورت هیچ تفاوتی بین زن و مرد نیست که یکی ممنوع و دیگری مجاز باشد، مگر این که زنان شرایط خاص داشته باشند که در گذشته بدان اشاره شد.


(1) صحیح ابن ماجه 1: 478
(2) حواشی صحیح ابن ماجه 1 : 114.
(3) به حدیث 7 مراجعه شود.
(4) به حدیث 8 مراجعه شود.
(5) سنن ترمذی 4 :275.
(6) صحیح بخاری، كتاب الجنائز، باب زیارة القبور، ص 100.
(7) مستدرك حاكم 1 : 377.
(8) سنن ابی داوود 2 :196.



نوشته شده توسط :محسن
دوشنبه 22 آذر 1389-08:20 ب.ظ
نظرات() 

میثم رسولی
دوشنبه 22 آذر 1389 11:35 ب.ظ
با سلام وتشکر از اینکه به وبلاگم سر زدید -اما منظورتونو از گسترش دامنه نفهمیدم بیشتر توضیح می فرمایید - ممنون التماس دعا
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر